måndag 13 februari 2017

Inbox (1)

Titel: Inbox (1)
Orginaltitel: Gut gegen Nordwind
Författare: Daniel Glattauer
ISBN: 9789187319723
Språk: Svenska
Antal sidor: 203
Genres: Skönlitteratur
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2013
Utläst: 31/1-2017 

Handling:

Det är säkert bara en tidsfråga innan de kommer att träffas på riktigt. Men de skjuter hela tiden upp ögonblicket och Emmi är trots allt lyckligt gift

Inbox (1) är en rolig, kvick och helt uppslukande roman om en kärleksaffär som utspelar sig helt via mejl. En klassisk kärlekshistoria i nutida inramning.

Kommentar:

Emmi skickar iväg ett mail om att säga upp sin tidning, det är bara det att hon råkar få dit en extra bokstav och mailet hamnar istället i Leos inbox, och detta blir starten till en lång mailkonversation dem båda emellan. De vet inte hur de båda ser ut, men bara genom att prata med varandra så uppstår det en blind förälskelse. Det är bara det att Emmi är lyckligt gift, men kan ändå inte släppa tankarna på Leo, och varje dag går de båda runt och väntar på det magiska ljudet av att ett nytt mail ska plinga till i inboxen.

Detta var en ganska rolig och annorlunda bok att läsa, just för att den enbart består av deras skickade mail fram och tillbaka. Men jag kan inte riktigt känna att jag njöt av boken fullt ut, då jag blev lite smått irriterad på Emmi. Emmi har ett lyckligt äktenskap sen många år tillbaka, men ändå beter hon sig näst intill desperat och suktar efter mail och bekräftelse ifrån Leo. Jag tänker att vågar man verkligen riskera sitt äktenskap för en människa man aldrig ens har träffat på det viset? Hon påpekar gång på gång om att hon vill se med egna ögon vem Leo verkligen är, och menar på det att det som händer då, det händer. Leo däremot som inte har någonting att förlora är istället den som drar sig tillbaka och låter hellre fantasibilden av Emmi få leva kvar hos honom. Jag förväntade mig nog mer av boken än vad den gav mig, och det var ett stycke i mitten som jag nästan bara försökte plöja igenom för att bli klar så fort som möjlig med den. Men den tog sig till sist och slutet fick mig att fastna för boken igen!

Goodreads snittbetyg: 3,8/5
Mitt betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar