onsdag 1 februari 2017

Arvet efter dig

Titel: Arvet efter dig
Originaltitel: Me Before you
Författare: Jojo Moyes
ISBN: 9789187343919
Språk: Svenska
Antal sidor: 403
Genres: Skönlitteratur
Förlag: Printz publishing
Utgivningsår: 2015
Utläst: 26/1-2017 

Handling:

Jag vill att du ska leva ett bra liv. Jag vill att du ska leva.
Med all min kärlek,
Will
Lou tampas med skuldkänslor över att hon inte lyckades förmå Will att fortsätta leva, samtidigt som hon själv ställs inför en hel rad nya utmaningar. Hon lovade Will att våga mer och att leva sitt liv fullt ut. Men hur? Och om man lärt sig att kärleken ibland lämnar en med outsäglig sorg och saknad, vågar man då bli kär igen?

Jojo Moyes uppföljare till succéromanen Livet efter dig är fylld av stora känslor, humor, svåra val och en stor dosigenkänning.

Kommentar:

Här får vi följa Lou på sin resa tillbaka till verkligheten efter Wills död. För pengarna hon fick ärva så köpte hon sig en lägenhet i London, började jobba på en bar på flygplatsen och låter hennes stillsamma liv rulla på. Tills hon en dag får oväntat besök av en tonårstjej och hela hennes värld blir förändrad. Dessutom lyckas hon skingra tankarna ifrån Will och tillåta sig att bli förtjust i en man som hon springa på lite då och då.

Jag blev så glad över att det skulle komma ett uppföljare till Livet efter dig, och så fort den var ute i bokhandeln så var jag där och köpte hem mig ett ex. Men att den sen skulle bli liggandes på hyllan, det trodde jag inte. Så jag satte upp som mål att läsa den nu under 2017, och vad jag inte förstår är hur jag kunnat vänta så länge på att inte ta tag i den! Jag blev helt fast efter bara ha läst 20 sidor, sen var det svårt att lägga ifrån sig boken. Boken handlar ju ganska mycket om sorg och hur Lou jobbar med att hela tiden ta sig tillbaka till det normala livet igen, men trots detta tunga moln så är boken skriven med en gnutta humor och med glimten i ögat, något som får mig att älska Jojos sätt att författa ännu mer! Bokens slut var kanske inte vad man hade förväntat sig, men trots att man blev lite ställd så var det nog ändå det man ville skulle hända, för Lous skull!

Jag gillade, med betoning på älskade, denna boken. Den lever inte riktigt upp till toppen på samma sätt som Livet efter dig, men den är inte långt efter. Detta är årets första fullpoängare!

Goodreads snittbetyg: 3,7/5
Mitt betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar