onsdag 18 januari 2017

Helveteselden

 
Titel: Helveteselden
Författare: Karin Fossum
ISBN: 9789175034812
Språk: Svenska
Antal sidor: 233
Genres: Deckare
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2015
Utspelar sig i: Norge
 

Handling:

Helveteselden är en ny psykologisk och djupt mänsklig spänningsroman av Karin Fossum med kommissarie Konrad Sejer i huvudrollen. En berättelse där inte bara frågan om vem utan framför allt varför måste besvaras. I handlingens centrum står två ensamstående mödrar med varsin son, två familjer som på varsitt håll kämpar mot tillvarons torftighet och dåliga odds, män som svikit och familjehemligheter som får katastrofala följder.Det är en varm sommardag i början av juli 2005. I en sänka, intill en träddunge, står en gammal, rostig husvagn. Inuti ligger en kvinna och hennes femårige son döda. Brutalt mördade. Fyra knivhugg i moderns kropp, lika många i barnets. På golvet bredvid dem ligger det blodiga mordvapnet, en kniv med långt blad.

Kniven och ett blodigt fotavtryck är de enda spår poliskommissarie Konrad Sejer har då han försöker lösa vad som på en gång framstår som ett vansinnesdåd och ett välplanerat mord. Varför befann sig kvinnan och hennes son i husvagnen? Och vem har haft motiv att mörda dem?

Kommentar:

Jag vad ska jag säga. Jag ville så gärna tycka om den här boken, och jag försökte verkligen att tycka om den. men det gick liksom inte så bra. Jag var riktigt taggad på att börja läsa den, men jag kom liksom aldrig in i boken. Jag tänkte att jag ger det lite tid, men jag fastnade aldrig. Och jag kan nog inte sätta fingret på vad det var som gjorde att jag kände så, men jag gillade inte riktigt hur den var skriven. Jag upplevde den något rörig och att det hoppades mellan de olika karaktärerna.
Jag fick inte heller något flyt i texten, hade velat se ett annat upplägg av uppdelningen av stycken och kapitel. Själva handlingen i sig är det som får boken att hoppa upp två pinnar, trots att hela boken i sig var ganska förutsägbar, med en liten knorr på slutet.

Men jag ger inte upp Karin Fossums böcker än, utan jag har två st till i min bokhylla som jag ska ge en chans så småning om.
 
Goodreads snittbetyg: 3,6/5
Mitt betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar